Een document aanvragen bij de burgerlijke stand, je op de reservelijst zetten voor een coronavaccin, het rapport van je kind raadplegen, ... Je kan het niet bedenken, of het gebeurt vandaag via de digitale weg. Dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Veel kwetsbare mensen worden geconfronteerd met de digitale kloof. En dat maakt hen nog meer kwetsbaar. Welzijnsschakel Sprang uit Duffel sloeg met ons de handen in elkaar om hier iets aan te doen.
Welzijnsschakel Sprang uit Duffel klopte bij ons aan met de vraag om basiscursussen computer en internet voor haar cliënten te voorzien. We gingen rond de digitale tafel zitten en bekeken hoe we dat in coronatijden konden aanpakken. Tijdens de uitbraak van het virus was het immers geen optie om mensen samen te brengen voor een vorming op de klassieke manier. Maar hoe dan wel?
Gaandeweg ontstond een ander concept: we stomen cyberbuddies klaar! Cyber-wat? Cyberbuddies zijn vrijwilligers die kansarme personen één-op-één begeleiden bij hun eerste stappen op de computer en het internet. Het pilootproject loopt over een periode van een jaar waarbij een cyberbuddy een bezoeker van Sprang 7 weken begeleidt.
Eén-op-één werken is niet alleen aangewezen in coronatijden, het geeft ook de mogelijkheid om op het ritme van de cliënt te werken. Avansa regio Mechelen zorgt via een train-the-trainer traject voor de opleiding en coaching van de cyberbuddies. De eerste ‘Train de cyberbuddy’ ging eind januari 2021 van start.
Na de training gaan de vrijwilligers als cyberbuddy aan de slag. De cliënt van Sprang krijgt die periode een cyberpakket in bruikleen:
"De lessen verlopen via een vast schema. Op die manier proberen we samen met Sprang om wat structuur in het leven van de leden te brengen. De duo's komen wekelijks een uurtje samen in het Sprang lokaal en hebben een laptop van Avansa ter beschikking. De één-op-één ondersteuning werkt in dit geval beter dan de klassikale aanpak, want het niveau van de deelnemers verschilt onderling. Zo kunnen we werken op maat van onze cliënten en dat loont. Dankzij het cursusmateriaal van Avansa kunnen deelnemer thuis verder oefenen", aldus Julien en Nicole van Sprang.
Lees je graag meer over de ervaringen van de deelnemers en de vrijwilliger begeleiders? In ons herfstmagazine van 2021 lieten we enkelen van hen aan het woord. Je kan het volledige artikel online nalezen of een papieren exemplaar van het magazine aanvragen.
Lees meer over de ervaringen van de vrijwilligers die van het cyberbuddy-project een succes maakten! We lieten in ons herfstmagazine van 2021 de deelnemers van Sprang en de computervrijwilligers aan het woord.